Wednesday, April 16, 2014

3 Jenis Post Yang Tidak Disukai Facebook

panda-imgur-2

Secara puratanya, setiap pengguna facebook akan melihat sebanyak 1,500 post sehari, namun begitu, pihak facebook akan menapis dan memaparkan sekitar 20% sahaja dari post-post tersebut kepada pengguna.

Sejak seminggu lalu, pihak facebook telah mengemaskini beberapa kali alghoritma newsfeed mereka bagi memaparkan post-post yang bersesuaian dengan pengguna facebook.
Dari pengemaskinian tersebut, pihak facebook menyatakan, terdapat 3 jenis post yang akan ditapis dan akan kurang dilihat oleh pengguna di newsfeed mereka.

1. Gambar “Meme”


Apabila Facebook memutuskan untuk mengetengahkan kendungan berita yang lebih “berkualiti tinggi” , timbul persoalan : apakah pula post yang dimaksudkan dengan berkualiti rendah? Pihak Facebook tidak memberikan spesifikasi yang tepat mengenai perkara ini, cuma, mereka mengatakan bahawa, mereka tidak mengkhususkan atau merujuk kepada mana-mana laman web  tentang maksud itu.
Namun begitu, satu temuramah yang dilakukan oleh pihak AllThingsD dengan eksekutif facebook, iaitu Lars Backstrom yang merupakan salah seorang pengurus newsfeed di facebook, menyatakan..
“ia bukanlah bermaksud anda tidak akan melihat gambar kucing lucu dari Imgur lagi, cuma, anda mungkin melihat 10 peratus kurang daripada itu, dan 10 peratus lebih banyak artikel.”

Antara website yang menyediakan banyak gambar meme dan seringkali dikongsikan di facebook adalah seperti web www.imgur.com

2. Spam Link


Pernahkah anda klik pada link yang membawa anda ke laman web yang penuh dengan iklan? pihak Facebook telah memilih untuk menamakan mereka sebagai “spammy” –  dan mahu menghapuskan mereka dari dipaparkan di ruangan newsfeed.
Pihak facebook telah mengumumkan bahawa, pihak mereka telah mengubahsuai alghoritma mereka bagi mengenalpasti “spammy link” dan akan cuba mengelakkan post-post tersebut dipaparkan kepada pengguna lain. Pihak Facebook mengatakan, apabila pengguna melawat sesuatu link dan kemudiannya, tidak memberikan sebarang “like” atau “share” pada post tersebut, ia akan cenderung di kategorikan sebagai spammy. Penilaian tersebut sememangnya kelihatan agak kurang sempurna, tetapi, itulah antara perkara yang cuba dilakukan oleh pihak facebook bagi mengawal link spam.


like-baiting

Perubahan alghoritma newsfeed ini baru sahaja dilakukan oleh pihak facebook pada minggu lalu, disebabkan itu, pada waktu ini, para pengguna mungkin masih belum lagi dapat melihat perubahan tersebut secara ketara.





No comments:

Post a Comment